http://www.uusisuomi.fi/raha/92278-ravintolan-4%25E2%2582%25ACn-temppu-ihmetyttaa-%25E2%2580%2593-luottokunta-%25E2%2580%259Dkyltti-pois%25E2%2580%259DRavintolan 4€:n temppu ihmetyttää – Luottokunta: ”Kyltti pois”
Ravintolan 4€:n temppu ihmetyttää – Luottokunta: ”Kyltti pois”
Julkaistu: 17:41
6 kommenttia
Kuuntele juttu
Kuva: Creative Commons / BigBeaks
Kuva
Luottokortit hyväksyvä yritys ei voi asettaa alarajoja, kertoo Luottokunta.
Kuva: Creative Commons / BigBeaks
Luottokortit hyväksyvä yritys ei voi asettaa alarajoja, kertoo Luottokunta.
Faktakulma
-Toukokuun alussa voimaan tullut maksupalvelulaki mahdollistaa korttimaksujen kulujen perimisen kauppojen tai ravintoloiden asiakkailta. Kauppiaat joutuvat tilittämään pankki- ja luottokorttien välityspalkkiot pankeille ja luottokorttiyhtiöille.
-Luottokorttimaksun vastaanottajien kustannukset nousevat uusien debit-luottokorttien myötä. Luottokorttiyhtiöiden perimä välityspalkkio on nyt 0,31 prosenttia ostosten loppusummasta, kun se aiemmin oli parin sentin luokkaa.
-Kaupan liiton mukaan tämä voi tarkoittaa tuotteiden hintojen nousua. Seurauksena voi olla myös se, että tulevaisuudessa kauppojen kassoille ilmestyy "hinnasto" siitä, kuinka suuri lisämaksu tulee milläkin kortilla maksamisesta.
Helsinkiläinen ravintola on ottanut käyttöön 2000-luvun alkuvuosilta tutun korttimaksujen alarajan. Luottokunnassa, Suomen suurimmassa luottokorttiyhtiössä, käytäntö ihmetyttää ja siihen aiotaan asiakasyritysten kohdalla puuttua, kerrotaan Uudelle Suomelle.
Ravintoloitsija perustelee neljän euron alarajaansa toukokuun alussa voimaan tulleella uudella maksupalvelulailla ja uusilla debit-pankkikorteilla, jotka nostavat ravintoloiden ja kauppojen maksamaa välityspalkkiota eli korttimaksujen kustannuksia ravintolalle. Alarajalla hän pyrkii vähentämään pieniä, ravintolalle hankalia ja hintavia korttimaksuja nostamatta kuluttajahintoja.
Luottokunnan mukaan laki - myös uusi - edellyttää kuitenkin, että luottokortit hyväksyvä yritys hyväksyy minkä tahansa kokoisen maksun kortilla. Alarajat on kielletty myös luottokorttiyhtiöiden ja maksujen vastaanottajien välisissä sopimuksissa, kerryttäväthän pienetkin välityspalkkiot luottokorttiyhtiöiden tuloja.
Luottokunnan kauppiasasiakkuuksien johtaja Tero Sundström ei usko minkään muunkaan luottokorttiyhtiön muuttaneen sopimuksiaan, joten alarajasta ilmoittavalle kyltille tullee lähtö ravintolan tiskiltä.
-Jos tällainen tulee tietoon omissa asiakasyrityksissämme, otamme yhteyttä sinne ja kerromme, että sellaisen kyltin pitää poistua, Sundström sanoo Uudelle Suomelle.
”Jos tällainen tulee tietoon, otamme yhteyttä ja kerromme, että sellaisen kyltin pitää poistua”
-Laki ei anna perustetta alarajalle. Yrittäjä on keksinyt tässä oman juttunsa.
Yleisemmin käytäntö ei tosiaan näytä olevan tekemässä paluuta, sillä vastaavia tapauksia ei ole tullut Luottokunnan eikä myöskään Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n tietoon.
-Ensimmäistä kertaa kuulen tällaisesta. Siltä kannalta ymmärrän kyllä asian, että pienyrittäjän kannalta pienet korttimaksut ovat ongelmallisia. Maksuissa on käsittelykustannukset, jotka kaikki tulevat maksunsaajille eli esimerkiksi ravintoloille, ja korttimaksamisessa menee esimerkiksi lounasruuhkassa aikaa, sanoo MaRa:n toimitusjohtaja Timo Lappi Uudelle Suomelle.
Uusi maksupalvelulaki kuitenkin mahdollistaa ravintoloitsijalle tai kauppiaalle korttimaksuista koituvien kustannusten maksattamisen kuluttajilla - mutta juuri tämän helsinkiläinen ravintoloitsija haluaa välttää. Lappi arvelee monien ravintoloitsijoiden nostavan hintoja lakiuudistuksen myötä. Toinen mahdollisuus on uudenlainen "hinnasto", josta kerrotaan tässä Uuden Suomen jutussa.
Luottokunnan Sundström ihmettelee ravintoloitsijan ratkaisua myös siksi, että välityspalkkiot ovat Suomessa yhä Euroopan mittakaavassa matalia. Asian vahvistaa myös Timo Lappi. Lisäksi käteisen käsittely maksaa arvioiden mukaan yrittäjille hieman enemmän kuin edullisimmat maksukorttien provisiot.
Lapin mukaan luottokorttiyhtiöt poistivat 2000-luvun alussa, maksujärjestelmien tekniikan muuttuessa, korttiostosten alarajan. Siihen asti kortilla pystyi maksamaan vain, mikäli ostos oli yli viiden euron arvoinen.
Visa Debit ja Debit MasterCard -korttien myötä luottokorttiyhtiöiden perimä välityspalkkio on nyt 0,31 prosenttia ostosten loppusummasta, kun se aiemmin oli parin sentin luokkaa. Kaupan liiton mukaan uusi hinnoittelu merkitsee yli 60 miljoonan euron vuosittaista lisäkulua kaupalle ja sitä kautta kuluttajille. Samankaltaisessa tilanteessa on myös ravintola-ala.